Uncategorized

Sommerferien gikk så fort så fort…

Tolv dager i Spania gjorde godt for kropp og sjel, men akk så fort de gikk! Plutselig var det på tide å pakke ned altfor mange ting i en altfor liten koffert og vende nesa nordover igjen. Fint at man har snille foreldre som kunne skvise noen ekstra klesplagg, en ordbok og en stk uglefigur i sine kofferter…

For å spole litt tilbake, så gikk turen nedover ganske så fint en hel stund. Vi bilet sørover i grått og vått vær, en stund etter Lærdal tok vi til venstre i et kryss. GPS`n protesterte heftig og mente vi skulle til høyre. Etter en kort diskusjon om hvorvidt man skulle stole på husken eller GPS`n, så ble det til at husken vant over teknologien, og heldigvis var det et klokt valg. Solen så vi såvidt da vi ankom flyplasshotellet på Gardermoen (som visstnok ikke skal hete Gardermoen lengre..?). Vi sjekket inn på sånn ca det kjedeligste hotellet jeg har vert på, men sånn er kanskje de fleste flyplasshotell..? Man skal sikkert stort sett bare sove litt der, men allikevel. LITT moro kunne de jo ha ordnet med. Etter noen få timer med urolig søvn var det opp og hopp, frokosten var nedtur med to sorter brød og tre sorter pålegg. Jeg var på tidspunktet såpass reisesjuk at det ikke hadde så mye å si, men pappa var noe gretten:-D  Vi var på plass ved innsjekkingen sånn kvart på seks-ish og hjelpes, det var mye aktivitet til å være så tidlig på morgenen! Køen var fenomenal, men flaks for oss så hadde vi sjekket inn på forhånd og trengte bare hente bagasjelapper og droppe av bagasjen. Fin følelse å bruke fem min på en prosess som ca fem hundre andre tydeligvis var villige til å bruke spektakulært med tid på (de som ikke hadde valgt gjør-det-selv-metoden). Den første timen av flyturen var grell som fy. Fantastiske flyforhold, strålende klarvær, vanvittige nerver helt ute av kontroll! Helledussan. Jeg som hadde blitt så flink å fly… Oh well. Vi landet til slutt, ti min før skjema, strente avgårde til bagasjehenting, pappa var føre-var og smatt avsted for å stille seg i leiebil-kø med en gang mens jeg og mamma ventet på koffertene.

Vi hadde knapt rukket å ha tissepause før koffertene var på båndet, for en gangs skyld var flyten tilstede og flyplassfolka effektive, etter et kvarter var vi på vei for å finne resten av reisefølget vårt, som vi skulle treffe før vi reiste mot hytta. Reisefølget traff vi veldig kjapt, leiebilsituasjonen var det litt verre med. Det er helt fascinerende hvor lenge enkelte mener at man skal vente i kø på å få noe annet enn det man har forhåndsbestillt! Etter nesten fire timer i kø… så kunne vi, lettere euforisk sette oss, eller skvise oss inn i en mye mindre bil enn det som var bestillt. Fem voksne pluss en del kofferter og håndbagasje i en bil litt større enn en golf. Jarra! Men det gikk fint det.

Brooom brooom! Her ser det ut som jeg har fått meg et par glass vin. Men dette er altså meg om morgenen. Den usminkede skjønnhet! Legg merke til den litt store nesen, som av en eller annen merkelig grunn ser ekstra stor ut her, og de ikke så hvite tennene mine.

Det var mye mer livat i gatene denne gangen enn det var sist jeg var på solkysten, da var det jo utenfor sesong, nå var det nesten som å være et annet sted. Alle spisestedene i gata var åpne, de få butikkene var åpne, ny sko butikk var der også kommet i gaten, og det var minimarked med boder langs stranden hver kveld. Naboene på den ene siden har en toåring med tidvis kraftige lunger.

Midt i den første uka byttet vi ut reisefølge en, med reisefølge to. Søstern med loverboy ankom, og vi ble alle solbrente etter en entusiastisk dag på stranden. Enkelte ble litt mer solbrent enn andre. Jeg skal ikke nevne navn… men det er mulig at noen av oss aldri mer går ut i sydensol uten solkrem på. Siden vi nå vandret rundt som modne tomater, fant vi ut at vi måtte drukne sorgene i litt lokale cocktails og vin. Som sagt så gjort! Lørdagskvelden var toppers, med pruting, alkoholdrikking, ok mat, tull og tøys. Noen hadde kledd seg ut i svære oksekostymer og humpet rundt i gaten til fengende tyrefektermusikk. Var artig!

Siden vi fortsatt ikke kunne sole oss så veldig… dro vi på tur til Cartagena for å være ordentlige turister mandagen. Dumt at de fleste turistting er stengt mandager…det var det jo ingen som fortalte oss! Meeeen men, vi fikk da sett mye fordi om.

 

 

 

 

Der var en sånn romersk greie midt i byen. Stilig, men hadde nok gjort seg med en guide som kunne forklart litt mer om de forskjellige byggene. Var litt hulter til bulter med forskjellige tidsperioder.

 

Mye fin og gammel arkitektur i Cartagena. Veldig fint sentrum.

 

Utsikt fra toppen på høyden over den romerske greia. Der var en slags borg som man kunne gå inn i, men det brukte vi ikke tid på. det var veldig varmt den dagen, og etter å ha pest oss på toppen fantaserte vi i grunn bare om å finne nærmeste kafe` å sette oss på.

Etter dette turde vi oss på stranden igjen de nærmeste dagene, og innimellom var vi også på et digert nytt, og ikke minst fint kjøpesenter som har kommet i området. La Zenia heter det, og der var det ikke bare jeg som la igjen noen euro. Der fant vi massevis av klesbutikker, skobutikker, lekre interiørbutikker og ikke minst en schvæææær sportsforretning å kose oss med. Vi laddet batteriene på en argentinsk grillresturant som hadde en for meg ukjent type buffet. Den gikk ut på at servitørene brakte matrett etter matrett til bordet, så sa man enten ja eller nei til det de kom med. Mye god mat!

Jeg hadde tatt med meg alt for mye lesestoff, kom bare gjennom to bøker, en Elizabeth George krim (nummer to om inspektør Lynley og Havers), samt  «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant». Begge var verdt å lese,hundreåringen var veldig artig. En røverhistorie fra ende til annen, men utrolig godt skrevet, og forfatteren har greid å knytte inn historiske hendelser på en veldig finurlig måte. Meget bra underholdning! Neste gang jeg reiser ned så tror jeg at jeg må bruke enda litt mer tid på stranden med en bok… kjempedeilig! Takterassen er heller ikke et sted å forakte, skjønt det var så varmt der i solen at svetten silte.

 

 

Plassen sin:-D Akk…all good things come to an end, som de sier, og så måtte man jo til slutt pakke og dra hjem.

 

 

Nå som det høljer ned og tordner verre enn på lenge ute så savner jeg toppetasjen!! Meeeh. Og se, vi kjøpte ny potte og en palme!

 

Håper den lever en stund, den skal visstnok tåle tørkeperioder:p

Selv om jeg måtte vende nesen nordover igjen, så betydde det ikke at ferien var heeelt over enda. For på veien hjem stoppet jeg i Oslo hos superkusina og fikk vert litt Osloturist også. Vi var på Aker brygge og spiste, og så måtte vi jo seff innom den største Norli butikken før vi endte opp med et spontant besøk på kulturhistorisk museum. Fint vær var det også i Hovedstaden, så jeg fikk en mild overgang til norske temperaturer. Jah… så var det ti grader når jeg kom hjem til fagre Førde. Heldigvis har vi nå hatt en liten uke med sydentemperaturer, håper det ikke er over med det!

-Laila Kristin

 

Legg igjen en kommentar

