Uncategorized

Det uimotståelige blåbærbakeriet

Bokforside: Det uimotståelige blåbærsbakeriet

Eller «The Irresistible Blueberry Bakeshop & Cafe» som den heter opprinnelig, er en søt og hjertevarm historie om å finne sitt sanne jeg. Ellen Branford har alt en kvinne kan ønske seg. En suksessfull, travel karriære og et fasjonabelt liv i New York med drømmemannen ved sin side. Så dør Ellens bestemor brått, og plutselig blir livet snudd på hodet. Et gammelt brev skrevet av Ellens bestemor til en gammel flamme fører henne til mormorens sjarmerende hjemby Beacon i Maine, og setter i gang jakten på en hittil ukjent fortid. 

» Jeg savner deg, mormor» hvisket jeg. » Jeg savner deg. Og jeg har kommet hit for å gjøre det du ba meg om, men det blir ikke på den måten det skulle. Først falt jeg i vannet og nesten… jeg druknet nesten mormor. Så forsøkte jeg å levere brevet ditt, men det har jeg ikke fått til. Og så prøvde jeg å finne det gamle huset ditt, men det kunne jeg heller ikke. Jeg skulle ønske jeg forsto hvorfor det har gått sånn. Jeg skulle ønske du kunne fortelle meg det».

Jakten på fortiden begynner med skuffelser, og etterhvert som Ellen har hellet med seg, og mormorens hemmeligheter avdekkes, vokser Ellens usikkerhet og forvirring. Har hun egentlig det livet hun ønsker seg? Legg til en stk. kjekk og sjarmerende redningsmann i ligningen, og frustrasjonen er komplett. 

Dette er så absolutt en lovende debut av forfatter Mary Simses. Historien er både lettlest, vittig, søt og forlokkende, og jeg koste meg med den. Anbefaler den gjerne, og den får terningkast 5 av meg. Eller. Åkei, 5 og en halv. 

Smask og dask!

-LK

Legg igjen en kommentar

