Uncategorized

Bilferie med ho mor og han far!

I år har vi vert velsignet med kjempefint sommervær uvant lenge. I skrivende stund er det grått og trist, men kan ikke klage helt enda etter ukevis med sol. Selv om været i grunn var upåklagelig her i traktene da jeg begynte på ferien, så dro jeg allikevel på bilferie til hovedstaden sammen med mamma og pappa. Det var jo en smule deprimerende å forlate trivselsfylket som lå badet i strålende sol. Jo lenger sør vi kom, jo gråere, kaldere og våtere ble det!

Oh Well! Vi nådde målet til tross for et lumsk parkeringshus under Oslo Plaza som ikke ville slippe oss hverken inn eller ut. Og la meg ikke begynne å beskrive kjøring i Oslo sentrum… Grøss! På Teisen ble vi godt mottatt av superkusina, lillebror, Siverten og Mokkapus. Jeg campet på sofaen, mens gamlingene nøt luksus på Plaza de to første dagene.

Noe obligatorisk sightseeing må til når en først er bonde i byen, og været var sånn passe tørt om ikke solrikt.

Ferie sommeren 2014 014

Ferie sommeren 2014 027

Ferie sommeren 2014 026

Viktig med ein sjølvie innimellom. Heheeee…

En av dagene spiste vi på Dagligstuen, på Hotel Continental. Der var visst også fiffen. I alle fall Ingrid Bjørnov, og Kåre Conradi. Og en annen kvinnelige kjendis som mamma mente var Jenny Skavlan. Desverre var Jenny ifølge instagram og solte seg på en strand i sydenland… jeg så aldri hvem som satt på bordet bak meg og gikk glipp av både Kåre og «Jenny».

Etter obligatorisk sightseeing så ble det litt valgfri sightseeing. Jeg og pappa tok da turen til Bygdøy for et realt kulturelt påfyll. Vi var på Kon Tiki museet, Fram Museet og Norsk Folkemuseum.

På Fram Museet kunne man  stige ombord i Fam. Skipet som brakte Roald Amundsen til kulda og slitet. jeg tenker at det må være noe særskildt med mennesker som Amundsen. Som frivillig utsetter seg for all verdens slit og strev og overhengende fare for en brå og grusom død i tide og utide. Kanskje de har et gen som jeg mangler.

Ferie sommeren 2014 033

Men det er jo fint og flott at noen andre utforsker verden, så slipper jeg å ta på meg det ansvaret!

Sånn så byssa ut:

Ferie sommeren 2014 034

Ferie sommeren 2014 035

Litt av en luksus gitt! Vel. Omgivelsene så ikke direkte grusomme ut inni skipet, for all del. Men lugarene var knøttsmå, med altfor korte senger. Jeg håper alle i mannskapet var max 160 cm høy ellers tror jeg de alle må ha fått varige men etter de køyene.

Det var en eiendommelig lukt/eim/stank av tjære som ble kraftigere jo lenger en kom innunder dekk, og der var ca ingen luftsirkulasjon. Kan bare forestille meg hvilke odører som har florert der nede underveis.

På folkemuseet hadde vi beregnet alt for knapp tid! Det var sååå mye å se på aaalt for liten tid. Men vi hastet gjennom det meste som var utendørs i alle fall.

Ferie sommeren 2014 040

Ferie sommeren 2014 056

Ferie sommeren 2014 067

Ferie sommeren 2014 074

Ferie sommeren 2014 078Ferie sommeren 2014 077

Cappelenstua var en historie for seg selv. Den er helt dekket av dekormaling ala rosemaling men litt mer utbrodert. Litt over the top kan man si, men for all del imponerende. Fint inngangsparti da…:

Ferie sommeren 2014 075

Kommer gjerne tilbake til folkemuseet ved en senere anledning!

Vi vendte nesen mot Gøteborg etter en liten uke i Oslo. Der hadde vi booket oss inn på Gustavf Bed and Kitchenette. Dette var intet sjakktrekk. Det var et spartansk overnattingssted som sikkert passer helt fint for unge spreke backpacker typer. Litt mindre kos for oss andre. Note to self: legg på en tusing neste gang for litt mer komfort, og sjekk lokalitet litt grundigere… (nærmeste nabo til motorvei og jernbanestasjon bør i fremtiden unngås!)

Ferie sommeren 2014 088Ferie sommeren 2014 086Ferie sommeren 2014 087

Mitt lekre rom med familiekøye. Var tv på rommet da! Håndtaket på vinduet mitt var ødelagt sånn at det ikke kunne lukkes helt igjen. Topp i forhold til støynivået. Men badet var fint:-)

Gøteborg er en fin by. Mye fin arkitektur, fin aveny – hovedgate gjennom byen. Bra shoppingmuligheter med blant annet et at Nord-Europas største kjøpesentre. Billettsystemet på offentlig transport er litt tungvint, siden det er basert på sms bestilling som kun funker på svenske mobiler. Turister må skaffe billetter på utvalgte salgssteder i sentrum. Vi fikk ordnet det på en 7 eleven.

Ferie sommeren 2014 094Ferie sommeren 2014 101

Ferie sommeren 2014 102Ferie sommeren 2014 106

Ferie sommeren 2014 107Ferie sommeren 2014 121Ferie sommeren 2014 137

Etter dagevis med regn og uendelig trakking som førte til supervondt i min betente hæl var det nødvendig med litt sprudlevann for å få opp moralen.

Ferie sommeren 2014 124

Hihi!

Den gamle trehusbebyggelsen var sjarmerende. Jeg og mamma kjøpte oss hver vår Lisbeth Dahl paraply. Det var et kupp, for rett etterpå slutta det å regne;-)

Ferie sommeren 2014 267

Vi rundet av oppholdet i Gøteborg med en tur til Botanisk hage, og det var absolutt verdt turen! Det var utrolig mye vakkert å se, ble nesten mer opptatt av å ta bilder og filme enn å ta meg tid til å se meg rundt der og da…

Ferie sommeren 2014 150Ferie sommeren 2014 181Ferie sommeren 2014 183

Ferie sommeren 2014 200

Ferie sommeren 2014 208

Ferie sommeren 2014 209

Ferie sommeren 2014 210

Ferie sommeren 2014 222Ferie sommeren 2014 224Ferie sommeren 2014 249

Ferie sommeren 2014 253Ferie sommeren 2014 256Ferie sommeren 2014 259

Paraplyene var med som forsikring på litt sol. Funka som bare det!

Vi dro tilbake til Oslo en dag tidligere enn planlagt, da var vi alle klar for å sette oss på noe annet enn en pinnestol, og hadde store forhåpninger om klarvær i tigerstaden, siden vi hadde hørt rykter om upåklagelige tilstander. Litt harryhandling ordnet vi i Strømstad på veien tilbake. Kjempefin og ikke minst sjarmerende by. Har aldri sett så mye godteri på ett sted som jeg så der vi harryhandlet. Var nesten så jeg ble kvalm av hele greia. Men bare nesten:p Det ble en bærepose med diverse, samt litt godsaker fra systembolaget. Viktig å få med kvoten!

Puh, dette ble et tidkrevende innlegg gitt… tar en evighet å laste opp bilder for tiden pga tregt nett. Vel, det kommer også et innlegg om Italiaturen snarlig.

Smask og dask!

Legg igjen en kommentar

