Uncategorized

Italia tur: del en!

Etter to uker med typisk norsk sommer var spenningen stor. Skulle jeg endelig få litt sol på kroppen igjen? Jeg og superkusina følte oss eventyrlystne og klar for å hive oss på de første og beste (og billigste) restplassene tilgjengelig med destinasjon «varmere strøk». Nå var vi en smule låst på avreisedato… og hjemreisedato, dermed stod det mellom to turer; Montenegro, eller Italia. Straks det ble klart at spesifikt reisemål i Italia nærmest var I Venezia var valget enkelt!

Ferie sommeren 2014 295

Malina KLAR for tur!

Etter å ha stått opp fysjelig tidlig for å komme oss til Gardermoen, var det jo snexy å oppdage at vi, siden vi hadde oppgraderte flybilletter (SAS plus?) kunne gå fordi hele køa i sikkerhetskontrollen. Vi tok en kjapp tur innom Ark (huffoghuff) for å skaffe parlør – noen advarte oss om dårlige engelskkunnskaper, så for å være på den sikre siden… og deretter ble det en croissant og kakao/kaffe med Kristin Halvorsen på nabobordet.

Tenk; vi fikk gå ombord på flyet og før alle andre. Hehe! Fast Track ❤ Prioritert ombordstigning ❤ Ombord ble det mat og drikke i plenty. Gikk så klart for hvitvin til maten. Den var sur. Maten var så som så. Flyturen var behagelig og mine nervøse rykninger holdt seg på et minimumsnivå. Lengden var ikke så verst heller, akkurat sånn at vi rakk et måltid, fundere litt på taxfree shopping og et par runder med quiz.

Siden dette var chartertur, var det bare å se etter riktig vedkommende med Apollo skilt på flyplassen. Bagasjen brukte akkurat lang nok tid før den dukket opp at vi nesten trodde den hadde blitt igjen i Norge, men ellers var stemningen topp på vei til bussen. Bussturen tok akkurat så lang tid at vi tenkte vi aldri kom til å finne frem til kysten, men det gjorde vi!

Ferie sommeren 2014 331Ferie sommeren 2014 327Ferie sommeren 2014 325

Hotel Alexander. Nøkternt, men rent og trivelig familiedrevet hotell 100 meter fra stranden. «Bestefar» hadde kveldsvaktene, «far» på dagtid.

Ferie sommeren 2014 303Ferie sommeren 2014 301Ferie sommeren 2014 302

Strandlivet ❤ Her nøt vi godene av privat område tilhørende hotellet, gratis solsenger og geniale solsenger med ekstra solskjerm for hode/ansikt. En stk kiosk på hjul gikk i rute ved vannkanten, og strandbarer fantes i umiddelbar nærhet. Not bad. Not bad at all:-D

Lido di Jesolo er i bunn og grunn en eneste lang strand. Så har de bygd en handlegate/resturantgate med hoteller innimellom som går langs stranden. Legg til et par turiststeder som sea world og noe piratgreier, og så har man oppsummert greit. Det er et pent område, rent, ryddig og rolig. Vi hadde ingen problemer med å forstå eller gjøre oss forstått, parløren brukte vi ikke i det hele tatt. De aller fleste snakker engelsk, eller forstår en del, og veldig mange snakker også greit tysk. Legg til et par spanske gloser innimellom og kommunikasjonen flyter som bare det!

Ferie sommeren 2014 308Ferie sommeren 2014 310Ferie sommeren 2014 340

Vi fant mange koselige spisesteder i gaten av variabel kvalitet, en høydare var da vi spiste på Michelin resturant. Høydaren var servicen, stemningen, Proseccoen og desserten. Og en entusiastisk servitør som insisterte på at vi MÅTTE dra inn til Venezia. Vi spiste kalvebiff eller noe sånt, med trøfler. Trøfler er oppskrytt.

Vi dro til Venezia dagen etter. Man må jo bare følge et godt råd ikke sant? Det var overraskende lettvint å komme seg til og fra. En stk dagsbillett til 23 euro og en dose tålmodighet er alt som trengs (samt vann, solbriller, solkrem og noe å dekke skuldre og knær med om man skal inn i en eller flere kirker…). Først tar man buss fra nærmeste busstopp til Punta Sibbione. Derfra går man rett på en skyssbåt som tar deg inn til Venezia. Fra denne holdeplassen kan man også ta skyssbåt til øyene -greit å sjekke at en går på riktig båt, men båtfolka gauler ut destinasjonen før de slipper inn folk, så det bør gå greit.

Ferie sommeren 2014 352 Ut på tur, aldri sur:-D

Ferie sommeren 2014 354Ferie sommeren 2014 357

Spenningen var til å ta og føle på da vi nærmet oss målet!

Ferie sommeren 2014 365Ferie sommeren 2014 366Ferie sommeren 2014 383

Så var vi der! Sammen med tre hundre tusen andre turister!

FOR et folkehav som møtte oss da vi gikk i land like ved Markusplassen. Helledussan! Luften var stillestående, solen stekte… vi brukte de første femten minuttene på å legge en plan for hvordan vi skulle overleve folkehavet OG unngå å stryke med av heteslag. Tankevirksomheten er jo som kjent på topp når kroppen er overopphetet, men vi gikk for superkusinas slagplan: gå dit alle andre ikke går. Motsatt vei av alle andre. Det funket som fy! Og plutselig var solen litt mindre stekende, luften litt mindre stillestående.

Ferie sommeren 2014 397Ferie sommeren 2014 402Ferie sommeren 2014 407Ferie sommeren 2014 410

Venezia er en vakker by. Å rusle rundt i de trange smugene, over kanalene, å se gondolene flyte rundt er en opplevelse. Ren idyll 🙂

Ferie sommeren 2014 441Ferie sommeren 2014 415Ferie sommeren 2014 439Ferie sommeren 2014 433

Gondolturer var forholdsvis dyrt. Vi valgte å ta skyssbåt i Grande Canale istedet. Det var temmelig fullt ombord, og vi måtte vente tålmodig før vi fikk oss sitteplasser ute, men var fornøyd til slutt.

Ferie sommeren 2014 442Ferie sommeren 2014 452

Ferie sommeren 2014 459Ferie sommeren 2014 467

Skyssbåtene går frem og tilbake i Grande Canale såpass ofte at en egentlig ikke trenger å sjekke rutene. Vi gikk i land i det som kalles studentkvartalet, vi ble tipset om at det var litt rimeligere priser der. Sånn jevnt over så var det dyrere inne i Venezia, og ute på øyene som vi besøkte. Men dette er jo typiske turistplasser, så da skrur de jo prisene opp.

Ferie sommeren 2014 468Ferie sommeren 2014 469Ferie sommeren 2014 470Ferie sommeren 2014 476

Vi måtte få med oss et par obligatoriske kirkebesøk. Som alltid imponerende arkitektur og håndverk. Jeg dekket meg dydig til med svart cardigan i varmen.

Ferie sommeren 2014 492Ferie sommeren 2014 499

Ferie sommeren 2014 502Ferie sommeren 2014 507Ferie sommeren 2014 506

Ferie sommeren 2014 517Ferie sommeren 2014 520Ferie sommeren 2014 514

Ut på ettermiddagen var vi temmelig mett på kultur, og litt lei av å trakke rundt. Vi hvilte bena mens vi studerte en diger yatch som hadde ankret opp i nærheten. Vi prøvde hardt å ikke bli alt for misunnelig.

Ferie sommeren 2014 522

For min del funket det helt fint.

😀

Bussturen fra Jesolo til Punta Sibbione tar egentlig bare 25 minutter, men i rushet kan det ta nesten en time… båtturen tok vel omtrent like lang tid. Så planlegger en reisetidspunktene litt og unngår trafikken kan en slippe unna med i underkant av en time. Vi brukte vel i underkant av en time på vei inn til Venezia, og litt lenger tid tilbake fordi vi dro tilbake samtidig som «alle andre» og det var mildt sagt stappfullt på bussen og båten.

Fornøyd med dagens utflukt avsluttet vi kvelden med stil, som med så mange andre kvelder: på en koselig resturant med god mat og prosecco.

Mer om turen kommer senere:-)