Uncategorized

Italia: del 2

Og historien om den finfine ferien fortsetter…:-D

Etter dagsturen til Venezia tilbragte vi de neste par dagene på stranden. Været var så som så. Grei temperatur, men overskyet. Vi lå allikevel rett ut på hver vår solseng på trass, og merkelig nok fikk vi farge av det og. På kveldene kom det et par regnskurer, den ene natta fikk vi oppleve mini tropestorm med tilhørende nedbørsmengder og tordenskrall. Hotellet hadde nok et litt dårlig rørsystem… våknet midt på natten av et leven som knapt kan beskrives.-Luft i rørene.

Vi gledet oss STORT til torsdag morgen. Da skulle vi nemlig på dagsutflukt i regi av Apollo til Treviso med tilhørende vinsmaking på en idyllisk vingård. Vi møtte opp til avtalt tid og ventet i spenning. Vi ventet og ventet. Og så ventet vi litt til. Ingen kom. Vi ble mer og mer stresset og grinete i takt med minuttene som tikket avsted. Og what do you know: vi hadde ikke kommet med på listen, og ble dermed ikke plukket opp av bussen. Så vi ble rett og slett gjenglemt. SKUFF!!

Plutselig hadde vi en hel dag uten planer. Været var ok, men fortsatt overskyet, så humøret var på synkende kurve for å si det mildt. Etter å ha furtet i en times tid så konfererte vi med tripadvisor, google og resepsjonisten. En ny plan tok form: øyhopping! Vi kjøpte nytt dagspass til buss og båt, og gikk de få meterne til nærmeste busstopp. det bar avsted til Punto Sibbione igjen i en alvorlig overfylt buss. Klemt inn mellom bussdøren og en stk diger tysker som var alt for nærme min personal space. Eksotisk på en klein måte.

Vel fremme på båtterminalen trengte vi bare vente en fem minutters tid før båten kom. Humøret var så som så, men etter at vi hadde hatt en alvorsprat med oss selv ble vi enige om å skjerpe oss, oppføre oss som voksne folk og prøve å få en fin dag allikevel. Akk 😀 Det voksenlivet… Haha!

Det er flere øyer i området rundt Venezia, vi hadde ikke lagt noen planer egentlig, men ville i alle fall få med oss Burano og Murano, fordi resepsjonisten på hotellet anbefalte disse øyene.

Ferie sommeren 2014 565Ferie sommeren 2014 569

Burano var helt vilt idyllisk. De første bildene jeg tok ble litt blurry (hadde glemt å ta av plasten på linsa til min nye fine telefon…*kremt*). Skyene sprakk, sola kom frem og det var helt nydelig å vandre rundt å kikke.

Ferie sommeren 2014 544 Ferie sommeren 2014 572Ferie sommeren 2014 579Ferie sommeren 2014 585

Alle husene på øya er malt i sterke farger, kjempeartig og veldig gjennomført! Det var en del folk også her, men det må en vel bare regne med på en sånn turistplass, særlig i høysesong. Det var ikke like plagsomt som i Venezia. Atmosfæren var super. Avslappet, folk var blide. En amerikansk dame stoppet oss fordi vi «så ut som at vi snakket engelsk» og lurte på om vi kunne ta et bilde av henne. Hyggelig og sprudlende dame, om enn noe godtroende. Ikke bare fikk jeg det temmelig dyre speilreflekskameraet hennes oppi hendene, superkusina fikk holde vesken med alle verdisaker i. Flaks at vi er til å stole på!

Ferie sommeren 2014 587 Ferie sommeren 2014 588Ferie sommeren 2014 613 Ferie sommeren 2014 624

Vi spiste middag på en sjarmerende resturant. Pasta Bolognese ❤ Jeg prøvde meg og på en fantastisk kakespesialitet som var skikkelig skuffende. Men turte ikke si det til servitøren, han var såååå spent på å vite hva jeg syntes og da kunne jeg jo ikke skuffe… Fikk også i oss litt dessertvin før vi tuslet videre.

Ferie sommeren 2014 617 Ferie sommeren 2014 593

Venezianske masker. Det O`store turistprodukt. Mye fint, men nokså stive priser. De er også kjent for blonder på denne øya, de hadde utsalg over alt med alt fra bokmerker til designerklær.

Videre gikk turen til Murano. En øy kjent for sin glassindustri, eller kanskje mer passende, glasskunst. Her kan man handle det man orker, men vi hadde i bakhodet at man skal jo greie å få med seg alt hjem… så det ble med noen bijouterier for min del.

Ferie sommeren 2014 645 Ferie sommeren 2014 646 Ferie sommeren 2014 651

Etter Burano med all sin pastellfarge, så føltes søsterøya noe blassere, men for all del, denne øya har også sin sjarm. Der var haugen på med små søte butikker som solgte glassprodukter i alle kvaliteter og varianter. Enkelte steder kunne man se inn i verkstedene for å få et innblikk i hvordan de forskjellige gjenstandene ble laget.

Ferie sommeren 2014 654 Ferie sommeren 2014 665

Ferie sommeren 2014 670 Ferie sommeren 2014 668 Ferie sommeren 2014 657

I sekstiden på ettermiddagen stengte de butikkene, og dermed ble det stille og øde på øya. Vi dro tilbake til Jesolo og var veldig fornøyd med dagen til tross for at vi gikk glipp av vinsmaking i Treviso!

Den siste dagen ble tilbrakt på stranden. Solen var på plass, temperaturen var deilig, vi plasket rundt og koste oss i vannet innimellom solingen. Vi pakket sammen rotet vårt og var i grunn klar for å dra hjem. På flyturen tilbake fikk vi ekstra god plass fordi flyet ikke var helt fullt. Maten var til en forandring god og kvoten ble fylt opp før vi forlot Gardermoen.

Ferie sommeren 2014 680 Ferie sommeren 2014 679

På flybussen… Et øyeblikks tristhet over at ferien var over. Men så gikk det over! Oppsummert var vi meget fornøyd med restplassturen vår. Til og med superkusina kan tenke seg å reise tilbake! Jeg har fått opp øynene for Prosecco og spekeskinke. Usikker på om det er bra for lommeboken.