Uncategorized

Stygg Kjærlighet

For en tid tilbake fikk jeg i hånde boken «Stygg Kjærlighet» av Colleen Hoover. Den ble pent og pyntelig plassert i den stadig voksende stabelen med bøker merket «ulest» – og glemt. Jeg har altså så mye lesestoff liggende på vent at en fjerdedel hadde vert nok. Men greier man å begrense seg fordi om? Not so much. I dag på formiddagen fikk jeg en liten påminnelse om akkurat denne boken så da bestemte jeg meg for å gyve løs på den i kveld.

20150615_222138

Colleen Hoover var for meg en ukjent forfatter, jeg ble tipset om den basert på andre lignende bøker jeg har likt, deriblant J. A Redmerskis «Kanskje Aldri». Hoovers bok er klart en kjærlighetshistorie, men den er ganske så edgy. Dette er historien for deg som har sansen for kjærlighetshistorien med en snert. Liker du bøker av Sylvia Day og Raine Miller er det gode sjanser for at du også lar deg fengsle av denne boken.

Sykepleierstudenten Tate Collins flytter til San Fransisco for å bo hos sin bror for en tid. Der møter hun Miles. Brorens utilnærmelige flygerkompis. De misliker hverandre fra første stund, men oppdager snart at de har en ting til felles; et brennende begjær for hverandre… De inngår en avtale. Sex. Ingenting mer, ingenting mindre. Miles har to ubrytelige regler;

-Ikke still spørsmål om fortiden

– ikke forvent noen fremtid

Vi vet vel alle at dette er den reneste oppskrift på katastrofe.

Jeg liker fortellerstemmen. Vi får handlingen servert via jeg-perspektiv, noe som gjør at man straks føler seg «inne» i handlingen. Perspektivet flytter seg fra Tate sitt i nåtid, til Miles sitt som for det meste er tilbakeblikk på hendelser fra år tilbake. Disse tilbakeblikkene er med på å bygge opp spenningen rundt hans karakter. Han skjuler noe fra fortiden sin, men hva? Man skjønner mer og mer etterhvert som man følger fremdriften. Dessverre for min del så fungerer dette best i første halvdel av boken. Etterhvert så blir handlingen litt for klisje` for meg, det dukker opp et par uheldig svulstige sexscener og utfallet blir litt for lett å skjønne. Synes også at Tate kunne vert en litt mer spennende karakter. Har man lest mange nok bøker i denne sjangeren så blir det, bevisst eller ubevisst til at man finner likheter med historiene og jeg savner enda litt mer originalitet. Uten at jeg helt greier å sette helt fingeren på hvorfor, så traff den meg ikke helt 100% Når det er sagt, jeg leste ut boken på et par timer, den var fengende nok til å holde interessen oppe såpass at jeg leste den ferdig i en og samme økt. Liker du sjangeren og er ute etter lettlest ferielektyre er det absolutt verdt å gi den en sjanse. Terningkast 4 og en halv.

xoxo

Legg igjen en kommentar

