Uncategorized

Singellivet:bolig

Der er sider ved singellivet som suger. I dagens samfunn så stiller man faktisk vesentlig dårligere som enslig enn dersom man er i et mer eller mindre forpliktende forhold. For eksempel hvis man har lyst på egen bolig. HAHA! Egen bolig… Skal man kjøpe seg leilighet eller hus, da må man nødvendigvis ha penger til å betale for det. Eller i det minste må man ha 15% egenkapital. I dagens boligmarked er 15% ganske mye. Fordi bolig er pissedyrt. Et raskt regnestykke forteller meg at jeg kunne hatt råd til å kjøpe den minste og rimeligste leiligheten som ligger på finn.no i mitt område dersom jeg hadde spart 20 tusen i året siden jeg var ferdig på videregående. Den gang ei! Når jeg var ferdig med videregående så valgte jeg å studere i tre år. I tillegg til å være fattig året rundt disse årene så skaffet jeg meg ca 300 tusen i studielån. Studielån er fint og flott akkurat når du har bruk for det, også er det litt mindre fint når du skal bruke de neste førti åra på å betale det ned. Så fulgte et par år med deltidsjobbing og deltids-studering. Vips så var man blitt 25. Det ble en liten oppsving i jobbmarkedet for meg, men frem til jeg ble fulltidsansatt i 2014 så har det skrantet med sparingen. Etter mye mas fra bankdama så ble det opprettet en BSU konto, den har vert aktiv de siste par årene, men har ikke akkurat fått fylt opp maksgrensa for å si det sånn!

Bonusen med å få seg fulltidsjobb var jo å få råd til å kjøpe seg bil igjen. Sånn bortsett fra at det også koster penger. Så da måtte man jo ha et billån. Topp, mer lån! Bilen Bob, en Ford Fiesta har vert trofast og flink i et helt år. Det må man jo være fornøyd med tross alt. Uansett, det var det der med bolig. Jeg har leid en fin liten leilighet i en tre års tid. Rundt regnet har jeg 7000 i boligutgifter i måneden. Da har jeg det romslig i forhold til lønn og andre utgifter. Det er da litt bittert å bli fortalt i banken at jeg ikke har råd til å eie noe. Å bli fortalt at «nei du har ikke råd til å betale mer enn 7 tusen i måneden på bolig i følge mitt budsjett». Aha. Neivel. Men jeg har da flere tusen til overs hver måned? «Jo men det passer ikke med det standardbudsjettet som vi har som mal». Nehei. Åkei. Også må man huske på å ha en buffer, hadde jeg tenkt på det? Som skal brukes på alle de uforutsette utgiftene som kan dukke opp? Dette må så klart være utenom de 15% i egenkapital som er et absolutt krav. Jo, det hørtes jo smart ut. Summa summarum: velkommen tilbake når du har betalt ned litt mer lån, når du har minst 100 tusen mer på BSU og helst en 30-40 tusen til på en krisekonto. Eventuelt kunne jeg gjerne ta kontakt dersom jeg skulle gå drastisk opp i lønn. – det skjer visst hele sju av tusen. Og avslutningsvis fikk jeg noen trøstende ord: «jaja, du er alene nå, men plutselig så møter man noen og så er situasjonen en helt annen».

Det er når folk lirer av seg sånne perler at det er litt vanskelig å være stolt, sterk, uavhengig og moderne singelfrøken.

Oh well, bare noen tanker i natten.

20150506_195533

 

Legg merke til tredve-års rynkene i panna. Ikke det at det plager meg å bli tredve snart. Overhodet.

 

Legg igjen en kommentar

