Uncategorized

Et julebrev

Før i tiden var det vanlig å sende hverandre julebrev sånn på tampen av året. Det var tradisjon i mange familier. Skrytebrev kaller noen det, om det er så hatten passer det er opp til hver enkelt å bedømme. I alle fall -de fleste brev av denne typen inneholder skryt/fortellinger om alt det fine/imponerende/utrolige man har opplevd/utrettet, og om alt det fine/imponerende/utrolige barna har opplevd/utrettet i løpet av året som har gått. Jeg er usikker på om jeg egentlig har opplevd/utrettet så mye i løpet av året, men NOE har jeg da hatt for meg dette året også. Så da tenkte jeg det var på sin plass med et digitalt julebrev.

2015 tok til med brask og bram i godt selskap med god utsikt over vakre Førde og alt for mye sprudlevann. 2015 skulle bli ÅRET. På tampen av 2014 oppdaget jeg styrketrening for første gang og med litt drahjelp av PT så var kroppen i godt sig mot å bli både fast og spretten. Dette fortsatte i god steam ut februar 2015. Styrketrening er jammen og det lurt! Kan ikke påstå at jeg kjente så mye til de der endorfinene som skal gjøre deg så veldig lykkelig ved hard fysisk aktivitet, men noe gav det meg så absolutt. Mestringsfølelse, redusert kroppsfett, friskere føtter, mykere kropp. – Svimmelhet, svakhetsfølelse, konstant stølhet, blåmerker på hofter og skuldre og ikke minst gnagsår i håndflatene opplevdes også. Men jeg fortsatte i god steam i håp om at bikinikroppen endelig skulle på plass til juni. Innimellom dette så var jeg moderat sosial og på jobb. En gang i begynnelsen av februar hadde vi personalfest for alle på Handelshuset. Ble dritings før klokken ti og har store sorte hull i hukommelsen etter det. Har blitt fortalt at jeg hadde det storveis hele kvelden og halve natta. I følge videobevis virker dette troverdig.

uheldig søster

Søstern skremte livskiten av oss med å ramle av hesten/kræsje i en bil sånn at hun fikk brudd i nakken. Jeg brukte bortkastet tid på å få henne til å innse at hestesport er alt for dyrt/tidkrevende/farlig. Tre måneder i krage ble det på henne, hesten fikk noen sting og det ble en lykkelig slutt. PUH.

Et lite kjendismøte ble det på meg på vårens kjedesamling som var på Gardermoen. Selveste Truls Svendsen! Whoop whoop! En høydare!

Truls

Det ble vår og jeg drev fortsatt med styrketrening. Formen var virkelig bedre enn noen sinne. Tipp topp! Føttene som har vert nesten konstant vonde de siste to årene pga Plantarfascitt var sykt mye bedre. Trening og variasjon i skotøy og underlag er virkelig et nøkkelord her. Tur gikk jeg på og. I fjellet og sånn.

skræmt

I påsken var jeg og pappa rundt om i Vågsøy og hadde spesielt en veldig fin tur ut mot Einevarden i mørket. Med god hodelykt er det null stress, og veldig stilig siden berggrunnen der ute glitrer i mørket. Steinene på stien glitrer, gjørma glitrer. Skikkelig kult! Men så klarte jeg å dra på meg vondt i ryggen. På et tidspunkt så har jeg løftet med dårlig teknikk og overkompensert. Dette satte seg skikkelig i korsryggen og gradvis ble mer og mer av styrketreningen skummel pga ryggvondt. I god tradisjon ignorerte jeg dette i noen uker helt til jeg bestilte meg time hos en fysioterapeut. Av og til må man rett og slett ha hjelp…

Hjelp og hjelp fru Blom. Fysioterapeuten mente at jeg trengte trykkbølgebehandling. Jeg syntes det hørtes veldig nytt og banebrytende ut. Det var VILT smertefullt. Jeg har jo hittil levd et ganske beskyttet liv i forhold til skader osv. Ikke har jeg brukket noe, ikke fått noe ut av ledd, ikke født barn….riktignok har jeg hatt betennelse i et par tenner.  Men dette var det mest smertefulle jeg har vert borti altså! Fyttikatta. Reneste tortur i flere minutter så tårene spratt og svetten rant. Attpåtil kostet det flesk. Etter behandlingen kjentes det ut som om halve ryggen min var et eneste blåmerke. Jeg sa til fysioen at jeg ikke kom tilbake. Det gjorde jeg dog. En gang. Så gav jeg opp torturen og bestemte meg for å la ryggvondten gå over av seg selv. Den gang ei. Kiropraktor ble det neste, og da ble det sus i sivet! Fire behandlinger og problemet var løst. Det ble ikke mye styrketrening denne perioden, men turgåing og etterhvert litt svømming etter gammelt. En venninne hadde nemlig meldt seg på triathlon. Og da må man jo ha svømmetrener! Passe smigret over oppgaven trådte jeg til med min noe foreldede ekspertise. Svømmebrett ble kjøpt inn og alt! I denne perioden må jeg også si at jeg var moderat til beskjedent sosial utenom arbeidstid da jeg ble hektet på Vampire Diaries og så The Originals. Denne tv tittingen opptok naturlig nok så mye av min tid at jeg desverre ikke kunne være med på så mye…

Og når får vi høre om drømmeprinsen, tenker du kanskje? Nei altså… han kom ikke i år heller han gitt! Ingen romantikk på meg, like greit. Det hadde jo gått utover mitt trofaste forhold til sofaen og Netflix. Kan vi ikke ha noe av! For etter å ha jobbet meg gjennom alle tilgjengelige episoder av VD og Originals så oppdaget jeg Modern Family. Og altså. For en serie! Kongen av komiserier! Så var det jo Orange is the new Black også Downton Abbey… Styrketreningen den fant sted noe sjeldnere enn før, men turgåing var fortsatt et tema. Så bør jeg kanskje nevne at jeg også var borti slektsgranskning igjen en periode igjen og at jeg ble litt bitt av fargeleggingstrenden. Jeg har 6-7 fargeleggingsbøker og ca 200 tusjer/fargeblyanter. Det tar jo litt tid… Så var det det der bokprosjektet mitt og som jeg var litt interessert i igjen et par måneder. La det på is… Også pusset jeg opp et skap som jeg ble ekstremt fornøyd med.

skapet

Ferien var litt senere i år enn i fjor, været var en tragedie uten like og jeg kan ikke huske sist jeg var så værsyk. Vi hadde noen veldig få dager med sol -et par av de falt på dager der jeg jobbet. Fikk et par fine turer på fjellet med en fineste E som hadde med niste (E er ikke min hemmelige beundrer, men min gode venninne/hverdagsterapeut/partner in crime). Ferien ble famlytur med ho mor og han far. Og ho farmor. Vi reiste sørover til Sotra og tante der vi hadde en flott uke med ca to dager sol. Tanta har både massasjestol og vin, så trivselen steg været til tross. Noen dager i Ålesund hos bestemora ble det også. Gjorde et kupp på porselenskopper på bruktbutikk og vips var humøret på topp igjen. Ferien var over alt for fort.

porselen

Det ble en rotbløyte til på meg på sensommeren med stort alkoholinntak og tjo og hei før høsten tok til. Flyttesjau måtte jeg også være med på da mamma og pappa flyttet tilbake til Svelgen. Vips så hadde jeg begynt som selvstendig forhandler av Forever Living produkter og det ble manko på fritid. Netflix ble byttet ut med bok om Aloe Vera, produkttrening og opplæring. ET par helsekvelder ble avholdt og LK Aloe Vera var så smått i gang.

LK Aloe Vera

Høsten med høysesong i butikken har flydd avsted og det har vert travelt. Når både Søstern og beste E driver og skal gifte seg til neste år så har man og engasjert seg litt i det. To turer til to forskjellige byer har det blitt for å jakte på den perfekte kjolen. Full klaff begge ganger! Butikksjefmøte, budsjett møte og kjedesamling i Bergen, Oslo, Hurdalsjøen ble det også i høst pluss en langhelg hos superkusina.

Det har vert godt med noen dager fri, og jeg ser frem til å vende nesa mot Svelgen etter noen timer jobb nyttårsaften.I år hadde jeg som i fjor satt meg som mål å lese 50 bøker, men nå, den 29 desember så ser det ut til å bli vanskelig å få lest de resterende 29 bøkene i tide. Et nederlag er det. Men… neste år! Feriedagene har blitt godt utnyttet til å gjøre ferdig et hekleprosjekt til M som har blitt mamma for første gang. Kjekt å få litt hjelp til finpussen av bestemora som kan alt. Vi så Bølgen en kveld og ble alle bittelitt skremt, så også The Longest Ride -topp Laila Kristin film, (de andre kjedet seg litt) og så lurte jeg meg til å se Paper Towns mens ho mor så Downton Abbey Julespesial. Downton Abbey,  er jo den koseligste serien ever, men jeg har ikke fått sett siste sesong enda og kunne jo derfor ikke se siste episode før jeg har sett resten! På julaften var vi oppe hos bestefar og spiste oss gode og mette. Pakkene ble åpnet på stua til bestefar og alle var godt fornøyde i år og. Jammen blir det litt under treet fortsatt, selv om barna er 25 og 29!

Ja, kort oppsummert i grove trekk så var 2015 sånn da. For meg. Så langt.

God Jul alle 😀

-LK

 

 

 

2 thoughts on “Et julebrev

  1. Et godt oppsummert år 🙂 det har no virkelig gått fort dette året! Ser frem til 2016, og er sikkert på at det blir et bra år 🙂

Legg igjen en kommentar

