Uncategorized

Ny dag, nye muligheter!

Helt siden tenårene så har jeg vert et utpreget B-menneske. Kanskje til og med C- menneske… hvis det er noe som heter det (tviler). Jeg rangler til langt på natten og greier liksom ikke å dra ræva ut i senga. Og påfølgende så blir det jo HARDT å stå opp tidlig dagen etter fordi man har underskudd på søvn.

Nå er jeg jo voksen og har ansvar for å dra meg på jobb og sånn, så da har jeg strammet inn på rangletiden og er stort sett i seng senest kvart over tolv på hverdagene *klappe seg på skulderen* men innerst inne så har jeg jo lyst å være en sånn person som legger meg klokka elleve og står opp klokka sju. For det er liksom det man gjør når man er produktiv og arbeidsom og effektiv osv. Eller? Er det ikke sånn? Jeg hører i hvert fall aldri noen som skryter av sin supereffektive arbeidsdag som startet klokka halv ett på formiddagen og endte klokka tre.

Nå har jeg hørt at det er fullt mulig å snu døgnet, lage seg nye rutiner -gode, sunne rutiner. Kort sagt så skal man kunne forvandles fra B-menneske til A-menneske. Alle selvhjelpsbøker sier det (i hvert fall sier Bertrand Larsen det og han skal man ikke kimse av). Så da er det jo bare å gønne på!

20160224_233747

Agnes Ravatn har og skrevet en knakende god bok «operasjon sjølvdisiplin» som handler om nettopp dette med å snu vaner (og en del andre ting) derfor greier jeg ikke motstå fristelsen til å skryte litt av den. – Les den folkens, du kommer ikke til å angre! Det står noe i den boken som kan være litt nedslående alt ettersom om man motiveres av motgang eller medgang. «Ein studie viste at å gjere det til ein vane å drikke eit glas vatn etter frukost tok tjue dagar». Videre skriver hun at det faktisk tar -i følge diverse studier gjennomsnittlig 66 dager å innføre en ny vane. SEKSTISEKS dager. Før jeg skrur av tvèn kvart på elleve/legger fra meg hekletøyet/logger av dataen/legger ned boka/innser at jeg er trøtt og går for å pusse tenner. 66 dager å huske å pakke klar nistepakken kvelden før, pakke treningsbagen kvelden før,bruke fluorskyllevann, rense, tone, fukte trynet…- Oh wait. Det var et annet prosjekt!

Trenger ikke ta alt på en gang da.

I sju uker nå har jeg trent styrke to ganger i uka. Da har jeg slått dørstokkmila 14 ganger. En seier! Men jeg har visst en vei å gå før trening er en inngrodd vane. Til sommeren en gang. Hvis jeg slenger inn en ekstra økt hver uke så er jeg i mål rundt midten av juli? Tror jeg satser på at jeg er en av de som trenger færre repetisjoner før vanen sitter!

Men altså. Sunn og produktiv døgnrytme. Starte dagen tidlig. Få ting unna. Innse at morgenstund har gull i mund. Hvem har troa? Da jeg gikk på videregående hadde jeg en lapp hengende på døra mi. Det var umulig å ikke lese den hver gang man så på døra og budskapet var i grunn veldig motiverende lesning for en morgengretten LK. Jeg fikk den av Mari som mente jeg trengte noe oppmuntrende på morgenkvisten. Det ubegripelige er at jeg ikke greier å huske ordrett hva som stod på den, men det var noe ala`»Ny dag, nye muligheter».

Mari. Jeg trenger en ny lapp ❤

 

 

 

Legg igjen en kommentar

