Uncategorized

En aldri så liten shoutout

Jeg er ganske god på å dra med meg nye bøker hjem. Jeg jobber tross alt i bokhandel. Det er som å befinne seg i en eneste stor candyshop til tider – i hvert fall for en som meg… Å begrense meg det har jeg aldri hatt lett for når det gjelder ting jeg liker. Og av og til så kommer man over bøker som er så bra at de bare MÅ deles med omverdenen. Det skjer mye fælt rundt om i verden om dagen. Terror og ekstremisme er på dagsorden og er hetere tema enn noen gang. Folk flest er ute etter å forstå. Hva skjer med verden? Hvorfor? Hva kan vi/skal vi gjøre med dette? En som har skrevet en meget oppegående bok om temaet ekstremisme er Kristian A. Bjørkelo. 20160325_000002

Boken er lettlest, fengende og reflektert og tar for seg hva ekstremisme er, hvilke typer ekstremisme vi har og hva som ligger bak ekstremismen. Bakerst i boken finner man også liste over annen aktuell litteratur om temaet anbefalt av forfatteren. Jeg liker spesielt godt noe som Bjørkelo sier mot slutten av boken: «Men vi bør lære av historia. Vi må vete at sjølv om idear kan vere gode, så er dei ikkje alltid like lett å gjennomføre. Så finn di sak. Kjemp for henne, men hugs å alltid stille deg sjølv dei vanskelege spørsmåla. Ver sikker på at det du gjer, er rett ved at både målet og medla inneber respekt for menneskeverdet til alle.»

  • LK
Legg igjen en kommentar

