Hverdagsliv

Operasjon selvdisiplin: oppdatering

En gang i våres la jeg optimistiske planer om at jeg skulle prøve å bli et bedre menneske. Eller i hvert fall prøve å snu døgnrytmen min slik at jeg kunne utnytte meg bedre av døgnets timer, få inn bedre søvnrytme. Planene var satt, målet innen rekkevidde. Og hvordan gikk det egentlig, tenker du kanskje? Det gikk til hælvette. Fortsatt utpreget B-menneske gitt. Selvkontrollen dro sin vei sammen med disiplinen og motivasjonen. I følge forskning så må man i gjennomsnitt gjenta en ny vane i noen og seksti ganger før den har blitt innarbeidet. Det er med andre ord litt av en oppgave å innarbeide nye vaner.

Det jeg faktisk kan skryte på meg dog er at jeg nå er en person som trener! Jeg kan nå med god samvittighet si at jeg trener på treningssenter. Tiden som støttemedlem er forbi! Siden nyttår har jeg, med god drahjelp av verdens beste Elise trent to ganger i uka på Puls. Noen uker ble det til og med en bonusøkt eller to, så da er vi forbi det gylne tallet! Endring er mulig, men man må ha lyst. Jeg har jo fortsatt lyst å få inn en bedre døgnrytme, og siden treningsrutiner nå er på plass, kan det hende prosjekt sunn døgnrytme må bli det neste på plakaten? Vel. Vi får se til sommeren da!

collage trening.jpg

På treningsfronten så har jeg hatt et overordnet mål om en strammere kropp og lavere fettprosent. Kroppen har blitt litt strammere, men jeg jobber stadig med fettprosenten. Ganske tidlig i prosessen så skjønte jeg et par ting. For det første: man skal ikke henge seg opp i hva badevekta viser. Den viser kun et tall i kg, ikke hvor stor del av vekta di som er muskler, ikke hvor stor del av den som er fett. Muskler veier ikke mer enn fett, men de tar mindre plass enn fett. Slanke, muskuløse mennesker veier overraskende mer enn du tror. Og for det andre… hvis man vil ha synlige resultater, av typen som andre enn du selv legger merke til, da må man endre på kosthold OG gidde å trene utholdenhet. Begge deler er en prosess for meg for å si det sånn. Hvert minutt på ellipse/mølle/romaskin er en kamp med psyken, jeg kjeder meg etter 5 minutter. Løsningen er fengende musikk på øret, lydbok, HBO app på mobilen, sirkeltrening, turgåing. Ellers er jeg tidenes godtegris som spiser mengder med usunnheter. Å beherske seg er ikke enkelt. Særlig når man bor alene. Ingen fordømmende blikk eller formaninger her i gården!

Har satt meg et par delmål på veien, øke i benkpress, øke i pull-ups, klare så og så mange pull-ups i strikk, osv. Klare så og så mange dager uten sjokolade…

Delmål er viktige og de funker veldig bra for min del. Vi får se hvordan jeg skal gripe an døgnrytme prosjektet. Kanskje jeg rett og slett må sette meg delmål der og for å komme i mål.

 

Legg igjen en kommentar

