Uncategorized

Boktips fra en bokelsker

Så lang i år har jeg lest 34 bøker. Om noen er interessert i å se nøyaktig hvilke så kan man se listen på goodreads.com. Det kan hende man må registrere seg..? Litt usikker på det. uansett, noen av årets bøker har skilt seg ut i mengden, og jeg vil gjerne anbefale de på det varmeste. Den første jeg vil nevne er Bienes historie av Maja Lunde. Lunde vant bokhandlerprisen for denne i fjor, ikke uten grunn. Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk til denne, var usikker på om den var helt for meg, men jeg ble heldigvis raskt omvendt. Boken tar opp et viktig tema, nemlig biedød, eller Colony Collapse Disorder som det heter på fagspråket. Dette er et fenomen som startet rundt 2006 i USA. Birøktere oppdaget uforklarlig biedød i kubene sine og man har vel fortsatt ikke funnet ut 100% hva dette skyldtes til dags dato. Fenomenet spredte seg og skapte frykt for hva som vil skje ikke bare med birøktere lokalt sett, men på globalt nivå fordi bier tross alt har en viktig plass i økosystemet. Uten bier vil vi ikke bare mangle honning, men få et alvorlig problem med pollinering av trær og blomster. Vi ville stått foran en katastrofe enkelt og greit. I Lundes bok får vi servert tre historier fra tre forskjellige tidsepoker. Den ene tilbake i tid da William søker om patent på den ultimate bikube, den andre på midten av 2000 tallet. Vi blir da kjent med en birøkter i USA som må takle CCD. Den tredje historien er satt i en tenkt fremtid i 2098. I denne fremtiden har biene dødd ut, verden har opplevd en kollaps og menneskene må pollinere for hånd for å dyrke frem mat. Det er en velskrevet bok og den har et innhold som man tygger litt på i etterkant.

En liste for livet er en skikkelig feelgood bok. Den er lettlest og ikke fullt så forutsigbar som jeg først trodde. Den appellerer nok mest til kvinner, den er litt chiclit men med litt mer dybde. Brett skrev som ung en liste over alt hun skulle oppnå i livet. Flere år senere er listen glemt. Etter at moren går bort etter en tids sykdom blir hun plutselig nødt til å finne frem igjen listen. Moren har nemlig inkludert nettopp denne i testamentet sitt. For at Brett skal motta arven sin må hun nemlig gjennomføre hvert eneste punkt. Tiden er knapp, men det er bare å kaste seg over oppgaven…

Livet i catfish alley koste jeg meg med på hyttetur i sommerferien. I Nord Norge var jo været like ubesluttsomt som hjemme. Flaks at det var bokhyller på hytta! Denne boken vil jeg si er litt som en blanding av Barnepiken, Bienes hemmelige liv samt en dæsj Stekte grønne tomater. Den tar opp temaet rasehat og handlingen foregår i Clarksville Missisippi. En skikkelig god historie om de viktige tingene i livet. Jeg fikk en liten aha opplevelse av denne boken i forhold til rasehat og hvor aktuelt dette temaet er fortsatt. Jeg har innbilt meg at vi har kommet lengre enn vi faktisk har. Visste du for eksempel at Ku Klux Klan fortsatt lever i beste velgående i USA? Jeg kan ikke fatte det. Men jeg kan heller ikke fatte at Donald Trump er presidentkandidat. På ordentlig liksom. Bare…Nei. NEI. Uansett, les boken, den er vel verdt det!

Til slutt må jeg og si noen ord om Lucnda Rileys Engletreet. Jeg er stor fan av Riley, for hver bok jeg leser av henne så tenker jeg at nå blir det ikke bedre. dette må være den beste boken hennes. Hvordan kan man toppe dette? Men som sagt, jeg tenker det samme for hver bok. Engletreet var intet unntak. Jeg hørte denne på lydbok og det var den første jeg har hatt tålmodihet til å lytte på. Greta har levd med hukommelsestap i 30 år. Spenningen er stor da hun for første gang skal vende tilbake til familiegodset for å feire jul. Tilbake på godset begynner Greta sakte men sikkert å huske, og vi får vite hva som skjedde både forut og etter den traumatiske hendelsen som gav henne hukommelsestapet.

14052595_1602563680036359_397551665_n1

Leselisten min er ca en kilometer lang, for øyeblikket holder jeg på med Det vokser et tre i Brooklyn og Sauebondens liv. To veldig forskjellige bøker, men begge vel verdt å lese så langt.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

