Uncategorized

Pikant skjenkestrid

«Pikant skjenkestrid for Pikant» lyder det i dagens lokalavis Firda. Jeg måtte selvfølgelig lese hele artikkelen til tross for den latterlige headeren. Det viser seg at skjenkekontrolløren som var innom sist lørdag ikke hadde vert helt fornøyd med tingenes tilstand. Kontrollør observerte tydelig overstadig beruset kvinne i lokalet som vaktene ikke var obs på. De ble av kontrollør bedt om å følge kvinnen ut, derpå hun skal ha falt i trappen. I tillegg får utestedet kritikk for manglende imøtekommenhet da saken skulle diskuteres. Pikant mener at kontrolløren lyver om hendelsen. Uansett, jeg skjønner at dette må være en temmelig forenklet versjon av rapporten og konflikten. Det jeg reagerer på er at det hevdes at Pikant driver ryddig og at denne hendelsen – med den overstadig berusede kvinnen var et engangstilfelle. Nå er det ikke et mål for meg å henge ut Pikant her. Jeg liker Pikant. Pikant er et friskt og urbant pust i den lille bygdebyen vår. Men; dette var ikke et engangstilfelle. Jeg ser overstadig berusede mennesker hver eneste gang jeg er ute i Førde. Det være seg om det er på Pikant eller andre steder. Vi har rett og slett en liten ukultur når det gjelder alkoholinntak på byen. Jeg hadde med meg superkusina (min kloke juristkusine som bor i Oslo) ut -på Pikant faktisk, en lørdag da vi ble vitne til en nærmest bevisstløs jente som ramlet på dansegulvet, veltet et bord og knuste et glass. Etter en stund ble det tilkalt en vakt som fulgte henne ut på altanen -og forhåpentligvis ut. Den stakkars jenta så veldig ung ut, og hadde miniskjørtet sitt tulla rundt livet med hele rumpa på vift. Superkusina gikk bort og dro ned skjørtet hennes, siden vakta ikke så ut til å bry seg om ydmykelsen. Mens vi står oppi det hele så spør hun meg; er dette vanlig? Altså… er det vanlig at folk er så fulle? Og jeg måtte svare at ja, det er ganske vanlig. Det er liksom noen tilfeller hver gang man går ut. Så kanskje burde bransjen gå litt i seg selv i stedet for å blånekte for tingenes tilstand. Det skal være trivelig -for alle, å gå ut en lørdagskveld og det skal være trygt. Man må tørre å si nei, du har fått nok, og man må være årvåken som vakt og ikke minst ha nok (kyndig) bemanning til å fange opp negative situasjoner. Jeg har selv vert i den situasjonen at jeg burde ha blitt nektet servering, men i stedet fikk jeg tre shotter plassert foran meg på bardisken (ikke på Pikant dog). Hadde det ikke vert for at jeg ikke var alene så vet jeg ikke hva som kunne ha skjedd med meg den natta, det meste er er sort hull i min hukommelse.Skjenkekontrollørene har en funksjon og når det avdekkes avvik så mener jeg at man burde være imøtekommende, man må tåle og ta kritikken i stedet for å unndra seg ansvaret. Woman up peeps, woman up!

Ferie sommeren 2014 315

Legger ved et passende bilde av meg; supende og med morskeblikket på plass.

God fredag!

Legg igjen en kommentar

