Uncategorized

Ferie hos bestemor

I år valgte jeg å ta den første ferieuken min i mai. Nærmere bestemt 17 mai uka. Mai har jo vert så fin de siste par-tre årene, og så hadde jeg lyst å finne på noe trivelig både 17 mai og lørdag 19 mai på grunn av at da var det jo KONGELIG BRYLLUP! Jeg er litt over gjennomsnittet engasjert i kongelige bryllup, -sånn tilfelle noen lurte. Med en hel uke fri, pluss en bonusdag på grunn av pinsa så valgte jeg å ta turen nordover til Ålesund for å besøke bestemor (og bestefar). Superkusina kom også oppover, så da fikk vi oss noen fine dager med kvalitetstid. Været på sunnmøre var slett ikke verst, men noe kaldere enn her litt lenger sør. Det var lunt å sitte på altanen, der varmet sola greit. Tror jeg fikk noen fregner.

17 mai våknet vi klokken halv seks av vekkerklokka til superkusina. det var digg. Særlig når superkusina trykket på slumreknappen i stedet for å SLÅ AV ALARMEN. Ja vi sov på samme rom. Ellers så var det en bra dag. Vi dro opp til bestefar og spiste gelekake, bestefars favoritt. Tror kanskje han spiste halve kaka… Vi tok han med oss ut for å se på toget, tror hele gamleheimen var ute på fortauet i fineværet for å se på tog. Koselig at de også får være litt med på moroa. Det er lenge siden jeg har engasjert meg noe særlig på 17 mai, føler at en del av sjarmen er litt borte nå som voksen. Det er liksom ikke noe spesielt som skjer, jeg har ikke noen vennegjeng som møtes for fancy champagnefrokost eller feiring, de fleste andre styrer med sitt og noen år har jeg faktisk bare vært hjemme, sovet lenge og latt som det var en vanlig dag. Farmor har bursdag 17 mai så de gangene jeg er hos henne og feirer så blir det jo litt festlig, men det er lenge siden jeg har sett på tog, og enda lenger siden jeg gikk i tog selv. Men det var jo gøy å se på! det artige med toget som går i Spjelkavika det er at det er sirkus i toget! Dette er visst blitt en tradisjon. I tillegg var det musikkinnslag av mannskor og andre syngemenn som skapte skikkelig stemning med gamle slagere og Ålesund-sangen og det var ikke måte på. Det indre barnet tittet frem ganske kjapt kan man si.

 

Bunaden ble ikke brukt i år (heller) men nå har jeg i hvert fall hatt den frem og prøvd den. Det trengs noen justeringer på den, og jeg må ha ny skjorte, derfor måtte den stå over denne gang.

Mens vi ventet på kongelig bryllup dro vi blant annet på tur til Devold fabrikken i Langevågen. Kan si det sånn at jeg ble ganske overrasket når vi kom ut dit. Jeg trodde da at det bare var en butikk der ute. Hehe… så feil kan man ta! Det er såpass stort der at det faktisk trengs litt veivisning

31666772_2043169799255957_8165168498293604352_n(1)

For en plass! Vet i hvert fall at jeg skal tilbake dit flere ganger. De har outlet butikker ikke bare for Devold, men Bergans, Helly Hansen, Norrøna, Porsgrund, Le Creuset og flere andre. Man kan sitte og kose seg på kafe -opptil flere! Vi spiste en nydelig lun kyllingsalat på Kantina Kafe. Jeg tok meg også en kopp varm sjokolade -fordi jeg fortjente den.

31745562_231589617606517_693729568690798592_n(1) Og så nøt vi utsikta utover vågen og mot havet. Jeg har jo faktisk bodd i Langevågen, da jeg var så liten at jeg ikke husker noe av det. I senere tid har jeg ikke vært tilbake så mange ganger så det er litt som å dra på oppdagelsesferd med en gang jeg drar ut i disse traktene.

32038012_234610823783725_8888936252208840704_n(1)

Hvis jeg noensinne skulle ha bodd på sunnmøre igjen så tror jeg det måtte ha blitt i Langevågen. Det er så fint der, og man får følelsen av å ha litt luft rundt seg og en har både fjell og sjø i nærheten. Vil man til byen kan man hive seg på hurtigbåten og vips så har du «storbylivet» ganske tett på.

Lørdagen gikk det stort sett i kongelig bryllup gitt! Jeg kunne gladelig sett på hele dagen, men etter reprise nr tre så syns de andre to det holdt. Det ble da en tur rundt i det gamle nabolaget mitt der vi passerte huset jeg bodde i fra jeg var ca 5 år. Mye var slik jeg husket det og en del var forandret. Huset var rødt, nå er det hvitt.

låven

Låven «vår». Der ble det lekt mye stall. Vi delte på å være hest. Ofte slapp jeg unna, mest sannsynlig fordi jeg var skikkelig sjefete.

Morelletrærne som var kjempestore allerede for 25 år siden de har i hvert fall ikke krympa.

moreller

Leikeplassen er akkurat som den var også, utrolig rart å tenke på hvor lenge det faktisk er siden vi lekte der *føle seg gammel*. Nuvel,  det gjorde seg med litt kvalitetstid med slekta. Nå er det bare å glede seg til neste gang. Jeg skulle gjerne hatt enda en uke ferie i mai, særlig når jeg kom hjem til DET nydelige været, men det er bare å krysse fingre og tær for at det blir noen fine dager i juli og. Helst mange.

xx

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar